lördag 24 januari 2009

Förvandling


Egentligen är det så att det är mycket få saker som gör att jag blir riktigt arg och förbannad, för det mesta är jag en go, glad och rätt så trevlig Tjattrin, om jag får säga det själv. Men sen är det så att vissa saker gör att det kan ske en förändring på den fronten, ja, man kan väl utan att ljuga påstå att det ibland sker en "förvandling"....och då blir jag till en "Tigrinna". Denna förvandling sker ofta när det är så att det har hänt mina barn något.

Tyvär är det så att lite av denna förvandling skett under de senaste två veckorna efter det att min älskade prins som vanligtvis är en glad unge, utan större problem, kommit hem och helt plötsligt säger till mig - det är två killar i klassen som är dumma med mig, de säger att de skall döda mig! Någonstans här börjar min förvandling....Till saken hör att han sällan eller aldrig säger mycket om vad som hänt i skolan, än mindre brukar han säga att det är någon som varit dum. Med andra ord var detta något som han tyckte var riktigt jobbigt. Sen går det några dagar och han kommer hem och säger att en kille har slagit honom....här får jag som mamma så fruktansvärt ont i hjärtat. Vad är det som händer på skolan egentligen?...var har vi de vuxna?
Nu kan man nog säga att min förvandling är genomförd och jag är nu en Tigrinna som inget hellre vill än att skydda min lille prins. För visst är det så man känner !?!

Som förälder är det klart att man är medveten om att ens eget barn också kan ha sina stunder....men samtidigt gäller det att faktiskt lyssna in dem och ta dem på allvar när de upplever att de befinner sig i en situation som de inte tycker om, eller klarar av.
Frågan jag hela tiden ställer mig är vad kan vi som vuxna göra för att klimatet inte skall vara så fruktansvärt hårt, jag menar han är 6 år!!!! han har hela skoltiden framför sig.....

Jag kan bara konstatera att jag inte skulle vilja vara i min lille prins kläder och jag kommer att fortsätta vara en Tigrinna som vill skydda honom, alltid, alltid, alltid!!!

Kram från en Tigrinnan till mamma!

//Tjattrin


4 kommentarer:

Janell sa...

Aj aj aj vad det där gjorde ont. Kände hur det bara vred om i hela mig. Vet EXAKT hur du känner det. Det värsta är att man är lite maktlös för skolan gör inte mycket för barnen. Inte i Sollefteå i alla fall, tyvärr.
Jimmy blev hotad med kniv av en som gick i 8:an då han själv var i 6 års åldern. Jag lovar dig att hade jag fått tag på ynglingen hade jag strimlat honom, ja nästan i alla fall. Jag stegade upp till högstadiet med min tappre son som inte var riktigt hundra på hur han såg ut, alltså ynglingen men jag gick där i alla fall och spände mina då kålsvarta ögon i varenda en.
Man frågar sig då vad kommer det att bli av de där 2 småttingarna i hans klass då dom redan börjar.
Hoppas dom har vettiga föräldrar som kan säga ett vettigt ord till dom.
Kram på dig och håller tummarna, då jag inte skriver, att det blir en ändring på det hela.

Janell sa...

Ja just ja jag börja med att skolan inte gör något. Då han blev hotad med kniven, vilket jag tycker är helt hemskt dom ska inte få ha vapen av något slag i skolan, så det enda som hände var att dom tog emot anmälan och sedan "Vi får väl se vad som händer" Tyvärr har det varit flera sådana situationer, inte med kniv men slagsmål, bråk mm och det händer inget.

Sara sa...

Klart att du måste bli en tigrinna! En stor och stark som försvarar sin familj till sista blodsdroppen.... Stå på dig! kramar Sara

Kryck sa...

Men va 17 är det som händer här i världen!
Stå på dig!
Red ut det direkt
Stoppa inte huvudet i sanden
då kan det bli värre längre fram!
Ta upp det med lärare, mobbning av alla slag är förbjudet
det är tufft men det blir bättre
Gör ett tiger vrål